Tuesday 16 June 2015

Bagaimana Untuk Cemerlang Sebagai Pelajar ePJJ

Menurut firasat patik tentu Tuanku sudah tahu jawapan nyer. Jawapannya ialah Fokus, Rajin dan last sekali Tawakal.

Sebagai pelajar adik-adik tentunya mempunyai pelbagai latarbelakang yang berbeza. Selalunya pelajar Diploma dan Degree akan bermula dengan kosong. Semua blank dan blur-blur lagi. Jangan takut, adik-adik tak kesaorangan dan tak perlu malu. Kerana sememangnya subjek yang diajar tidak semesti sama dengan aper yang telah adik-adik belajar di sekolah menengah mahupun di tempat kerja. Sebagai mahasiswa ePJJ adik-adik diajar supaya lebih banyak berdikari. Pandai dan tahu membahagi masa kerja dengan belajar. Pelajar ePJJ selalunya di cop sebagai pelajar tua (memang tua pun kita nie). 

Kelas pengajian ePJJ hanya diadakan sebanyak 5 seminar x 2jam pertemuan sahaja untuk setiap semester. Maka sudah semestinya adik-adik perlu banyak mengulangkaji sendiri pelajaran selain dari menjawap soalan-soalan yang akan diberikan oleh lecture secara online di dalam IClass mengikut minggu yang telah ditetapkan. 

Dalam menyambung belajar secara ePJJ nie kelebihan akan ada pada pelajar yang telah bekerja atau yang mempunyai Diploma dari bidang yang sama dengan jurusan yang diambil. Tapi itu itu bukan tiket untuk adik-adik untuk mendapat cermerlang. Ramai jugak yang ke parit dan tercungap-cungap cukup makan aje. Jadi kita tak mahu jadi macam mereka tu. Hampeh dan mengabih boreh ajo. Untuk menjadi pelajar cemerlang adik-adik bole cuba gunakan formula Abg seperti dibawah ini.

Fomula Abg senang aje: A + T x Fx = Excellente.

A (Assigement) + T (test) x Fx (Final Exam) = Cemerlang

'A' bermaksud ‘Assignment’.
Assignment merangkumi 20% dari markah keseluruhan kursus. Seperti yang telah Abg nyatakan sebelum ini markah assignment memainkan peranan dalam pencapaian keputusan anda. 10% markah untuk assignment secara Individu dan 10% lagi untuk assignment secara Grouping atau berkumpulan. Di sini la sebenarnya adik-adik boleh mendapatkan markah secara mudah. Markah assignment ini akan membantu menaikan keputusan GPA anda nanti.

Perhatian, hasilkanlah assignment yang bermutu sebagai seorang mahasisiwa. Jangan tangkap muat atau copy paste, Ok, Sendiri mahu ingat! Kalau pun adik-adik nak guna Google translate, adik-adik perlu baca semula, sebabnya selalunya translationnyer akan jadi tonggang langgang. Pening lecture nak baca. Good assignment will give you good result. Kena ingat, kebanyakkan lecture yang mengajar kita tu bertaraf Dr. ataupun Professor. So don’t expect dia akan beri markah yang tinggi untuk assignment kita yang cincai-cincai tu. Don’t take thing for granted.

'T' bermaksud ‘Test’.
Selalunya ramai pelajar akan tercicir markah disini, kerana tidak bersedia ataupun sambil lewa semasa menghadapi midterm test. Kerana mereka selalu beranggapan akan pulun habis masa final nanti. Jawapan nyer 'Silap Besar'.  Abg tahu, sebab abg sendiri pernah mengalami nyer dulu, masa test dapat markah rendah. Markah test selalu nya 20%. Banyak tuu. Selalunya kalau markah test kita rendah, lecture tak boleh nak tolong sangat. Kalau tu, tu la, tak bole nak top up lagi. Ader kemungkinan adik-adik akan jumpa lagi lecture yang sama next sem. So kena selalu bersiapsedia menghadapi test2 ini. Cuba dapatkan markah yang sebanyak mungkin.

'Fxbermaksud ‘Final Exam’.
Final Exam selalunya 60% dari markah keseluruhan. Final exam standard la, kena ulangkaji gila-gila sikit, kalau tak adik-adik yang gila nanti bila result keluar. Kata nak cemerlang kan. Selalunya pengajian EPJJ, subjek untuk Final exam tak banyak, paling tinggi 3 subjek dan kemungkinan jarak masa exam antara satu subjek dengan satu subjek lain jauh sikit. So ader ruang-ruang untuk adik-adik ulangkaji menghadapi final.

Nak ulangkaji pun kena ader step. Mula-mula adik kena tahu bila tarikh exam, supaya adik bole sesuaikan tempoh ulangkaji. Paling sesuai ulangkaji seminggu sebelum exam. Awal sangat pun nanti mudah lupa. Al maklumlah memory dah low.

Ok, Step pertama baca dulu keseluruhan modul Dari Bab 1 hingga habis secara sambil lalu, Lebih-lebih lagi bab yang lecture bagi hint tu. Tandakan dengan highlighter tajuk-tajuk yang anda rasa penting atau kemungkinan akan keluar.  Kemudian baca dan ulang balik semula pelan-pelan, dari satu Bab ke Bab sampai faham dan ingat. Biasa la kan pelajar tua nie... memory dah full. Lepas baca lupa balik. Tertido la. Anak kacau la. So ulang baca balik, tutup buku dan cuba hafal.



Adik-adik juga digalakkan untuk merujuk dan menjawab past year question untuk mendapat gambaran sebenar soalan yang akan keluar. Selalunya Abg akan menulis semula setiap jawapan untuk sesuatu soalan yang abg tahu diatas kertas. Ia amat membantu Abg untuk mudah ingat dan boleh dibaca semula sebelum masuk dewan peperiksaan. Selain itu Abg juga mengunakan teknik ‘Coding’. Contohnya untuk subjek Management atau Entrprenuer. Kita perlu kena banyak menghafal dan kena mengingati jawapanya.

Sebagai contoh untuk soalan test Mid Term.



Contoh Soalan: Discuss in Detail Mintzberg's Managerial Roles?

Jawapanya sebenar adalah panjang berjela-jela, kalau tak baca dan hafal, masa exam dunia akan jadi gelap sekejap… Tetapi untuk memudahkan adik-adik mengingati jawapan utama, adik-adik bole gunakan teknik 'Koding' jawapanya supaya  mudah diingat. Salah satu contoh koding mudah ialah DoReMi (Do = Masdo, Re = Amore, Mi = Minami) sedutan dari cerita P Ramlee. Iaitu mengingati Abjad pertama untuk setaip jawapam.

Contoh Jawapan Exam gunakan koding untuk soalah diatas:  IID Roles : FLL , MDS, NERD
  •     Interpersonal Roles:  FLL
  •     Informational Roles: MDS
  •     Decisional Roles: NERD

Secara tidak lansung adik-adik dapat recall back jawapan yang diperlukan. Kalau bole cuba kodekan kepada perkataan yang senang untuk kita ingat. Contoh "NERD' iaitu Negotiator, Entrepreneur, Resource Allocator dan Disturbance handler. Adik-adik boleh cuba dan ader pelbagai cara lain yang bole di cuba.




Balik kepada topic tadi, Final Exam memang kena pulun habis, Jangan biarkan soalan tanpa jawapan. At least jawab walaupun tak confident betul. Dari tiada markah lansung. Pengalaman Abg, lecture akan sedaya upaya membantu kita, supaya kita tidak gagal. Gunakan masa menjawap dengan arif untuk setiap soalan terutama soalan essay. Jangan leka ...Silap-silap haribulan tak cukup masa menjawap soalan.

Teknik menjawap essay, biar padat dengan fakta. Jangan membazir masa dengan karangan yang panjang berjela dengan bunga kerawang. Yang perting fakta, perlu ader: Introduction, 5 fakta jawapan serta conclusion (teknik dari Lecture, En. AP Azli). Selalunya setiap essay memperuntukkan 20 markah untuk setiap soalan iaitu:-

-        Introduction (3 markah)
-        5 Fakta x 3 markah (15 markah)
-        Conclusion(2 markah)

Contoh soalan dan jawapan fakta:

Contoh Soalan:
Advantages of documents conversion?

Contoh Jawapan Fakta::
Fast Access.(1 markah). Documents that converted into digital form can be access faster compare to the hardcopy document. These documents not only easy to be downloaded and uploaded but also can be access anywhere either through internet or with a Pen drive. (1 markah). As example we can easily access or sharing any data or documents we wanted from a computer with a click of our fingers much faster than before. (1 markah).

So disini anda sudah mendapat 3 markah untuk satu fakta. Senangkan. Selamat Mencuba dan try test.

Excellente (Cemerlang)
Bagaimana untuk mengukur tahap Excellent ataupun Cemerlang. Mengikut kadar tukaran mata wang asing semasa. Untuk makluman tahap kecemerlang adalah jatuh kepada nilai CGPA 3.0 and above. UITM meletakkkan KPI iaitu tahap pencapaian pelajar yang tamat pada CGPA 3.50 ke atas sebagai cemerlang. Manakala tahap pencapaian standard yang diletakkan pula oleh kebanyakkan institusi kerajaan dalam memohon sesuatu jawatan adalah minimum ialah 3.0 CGPA. 

So ingat, jaga pointer adik-adik untuk setiap semester. Jika tidak anda sendiri yang akan rugi, kerana setiap tahun jumlah graduan yang tamat adalah ramai. Tentunya saingan untuk mendapatkan pekerjaan adalah sengit. Bayangkan untuk satu jawatan tertentu, seramai 300 orang graduan akan memohon. Apakah criteria untuk melayakkan adik-adik terpilih untuk dipanggil temuduga? Selalunya organisasi akan membuat saringan terlebih dahulu berdasarkan pointer. Rezeki di tangan Allah. Untung Sabut Timbul Untung Batu Tenggelam.

Kesimpulannya kejayaan kita bukan sahaja terletak pada usaha diri kita sahaja. Tetapi ia  juga melibatkan lecture yang akan menilai prestasi kita. Rakan sekelas yang sama-sama menyiapkan projek atau assignment dan dari doa orang tersayang. Semuga Berjaya.

Sekian

1 comment:

  1. salam. nak tanya, kalau kita dari diploma uitm tapi coarse lain boleh ke mohon untuk degree pjj seperti yg ada kat senarai tu? contohnya kita diploma sains gunaan, boleh ke kita mohon degree pjj dalam sains kesihatan?

    ReplyDelete